خرید اموال فرهنگی،تاریخی و هنری

 

خرید اموال فرهنگی – تاریخی از دیگر وظایف بخش اداره اموال منقول اداره کل موزه ها ست. تصمیم گیری در مورد خرید آثار در هیئتی به نام هیئت کارشناسان سازمان که از سوی ریاست سازمان به این سمت منصوب شده اند صورت می گیرد. این کارشناسان از استادان مجرب در زمینه کارشناسی اموال هستند که بخشهای تخصصی سفال، فلز، پارچه، نسخ خطی، مینیاتور و .... می باشد. پرونده پیشنهادی در جلسات هیئت مطرح می شود.اثر مربوطه در صورت دارا بودن شرایط خاص از جمله قدمت ، سلامت ، منحصر به فرد بودن ویژگیهای هنری برای خرید تایید می شود. کلیه این مراحل تابع دستورالعمل ویژه ای است که «دستورالعمل خرید اموال فرهنگی- تاریخی و هنری منقول سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نامیده شده و در آن کلیه مراحل و ضوابط مربوط  به خرید آثارقید شده و برای اجرا به کلیه واحدهای سازمانی ابلاغ شده است.

 

 

مکانیزم خرید اموال:

1- ارایه نامه درخواست فروشنده آثار فرهنگی- تاریخی مجاز به اداره کل موزه ها همراه با لیست اشیاء و قیمت پیشنهادی فروشنده

2- طرح درخواست در هیات کارشناسی و قیمت گذاری توسط اعضاء

3- در صورت موافقت فروشنده با قیمت پیشنهادی هیات کارشناسی اشیاء مذکور به امین اموال سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری تحویل و اطلاعات مربوط به اشیای خریداری شده به همراه صورت جلسه کارشناسی شده به ذیحسابی سازمان ارسال و مبلغ تعیین شده به فروشنده پرداخت خواهد شد.